Allmänt

Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och oss när du handlar på vår webbplats. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att vi registrerar dina uppgifter för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig som kund. Vissa varor kräver att man måste kunna visa upp en behörighet för att få köpas. Detta krav återfinns i produkttexten för respektive produkt som detta gäller för.

Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman (förälder) godkänna beställningen. Detta på grund av att svensk lag inte tillåter omyndiga personer att ingå avtal, och därmed heller inte ingå köpeavtal. Om du är under 18 år och vill beställa, så måste någon av dina föräldrar göra beställningen åt dig i dennes namn.

Minimiorder

Minimiorder är 250 kr inklusive moms.

Priser

Moms ingår i priset med f.n. 25%.

Betalningsalternativ – Swish (0 kr)

Swish är ett enkelt, snabbt och tryggt sätt att betala ditt köp hos oss med din mobil eller surfplatta. Om du inte redan har Swish så måste du först ladda hem apparna för Swish och Mobilt BankID.

Betalning med Swish fungerar så här:

  1. Ladda ner Swish appen och Mobilt BankID appen till din mobil eller surfplatta.
  2. Lägg din order i vår webbutik och välj Swish som betalsätt i kassan.
  3. Betala nu din order genom att öppna Swish-appen och slutför betalningen. Ange ditt ordernummer som meddelande på betalningen.

Leveranstid

Leverans sker normalt inom 1-3 vardagar efter lagd order. Leveranstiden kan dock bli längre vid hög orderingång eller om efterfrågade produkter tillfälligt saknas i lager.

Leveranssätt

Vi skickar alla beställningar som paket. Detta för att en försäkring skall täcka era varor, samt att det då även finns ett kollinummer så att paketet går att spåra. Paketet levereras sedan till ert närmaste utlämningsställe (paketombud). Vi rekommenderar att ni för kortast leveranstid fyller i ert mobilnummer i kassan för SMS-avisering. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Fraktkostnad

Vi har en fast enhetsfrakt på 79 kr på samtliga beställningar. Alla paket skickas med tjänsten DHL Service Point (DHLs paketombud). Paketen hamnar hos det DHL ombud som ligger närmast er angivna adress.

Reklamation och returrätt

Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är ett fabrikationsfel på produkten får man alltid en ny vara i retur, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Vid byte betalar du returfrakten till oss och vi står för frakten tillbaka till dig. En felaktig vara ska reklameras omgående, men kontakta oss ALLTID först innan ni skickar något. Om produkten returneras för sent eller utan att returen har godkänts av kundtjänst först anses returen vara ogiltig.

Ångerrätt och öppet köp

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan har mottagits. Returnerade varor ska vara oöppnade och oanvända. För våra jackor, byxor, tröjor, handskar och kängor gäller dock ett undantag, kunden har rätt att prova produkten för passform inomhus samt att originalförpackningen skall vara oskadd. För att ett byte skall bli godkänt skall som sagt varan vara i samma skick som när ni fick den. Kläder m.m. skall vara hela och rena. Alla eventuella etiketter skall även sitta kvar för att returen skall bli godkänd. Observera att skyddsvästar, batonger och försvarssprayer räknas som personlig skyddsutrustning och omfattas ej av bytesrätt eller ångerköp. Produktförpackningen får ej heller användas som ytteremballage. OBS! En återbetalning (kreditering) gäller endast för varans eller varornas pris, EJ för kostnaden för eventuella fakturaavgifter och fraktkostnader som är förbrukade i och med beställningen. En återbetalning kan ske upp till 30 dagar efter att vi har mottagit returen.

Gör så här för en snabb och enkel retur/byte:

Du som kund står alltid för ansvaret och fraktkostnaden tillbaka till oss oavsett om det gäller en retur eller ett byte. Vi bjuder däremot på fraktkostnaden vid byten tillbaka till dig. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde). Vårt råd är att du skickar tillbaka spårbart som postpaket eller rekommenderat brev för att dels kunna spåra försändelsen om den exempelvis har felsorterats på terminalen.

1. Ni måste alltid först kontakta oss via e-post info@safetygear.se (ej per telefon) för att vi skall få en spårbarhet i ärendet och vi måste även godkänna returen innan ni kan skicka tillbaka så att inte tiden för öppet köp har passerat etc. Glöm ej att ange ordernummer i mejlet för att vi snabbt skall kunna se vilken order det gäller. Om produkten returneras för sent eller utan att returen har godkänts av kundtjänst först anses returen vara ogiltig.

2. Ni får sedan svar tillbaka från oss senast inom 24 timmar (vardagar) att vi har bekräftat detta. Observera att en retur måste vara oss tillhanda inom 14 dagar, därefter upphör ångerrätten. Så hör av er så snart ni kan om ni ångrar ert köp eller om ni vill byta storlek.

3. Efter att vi har godkänt returen eller bytet kan ni paketera varan väl (förslagsvis i kartongen som den levererades i) och skicka tillbaka till adressen nedan:

Returadress: (Ni får rätt adress av oss när vi vet vilken vara det gäller som ni vill returnera).

Slutförsäljning

Vi reserverar oss mot att produkter kan vara slut i lager. Ordern skickas så fort varan/varorna åter inkommit i lager. Vid förskottsbetalning så kan kund välja att vänta på beställda varor eller att få pengar återbetalade.

Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till ombudet eller transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till ombudets eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med ombudet eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (normalt efter 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna samt kostnaden för originalfrakten och eventuella avgifter för betalsätt. Betalas inte den fakturan lämnas ärendet över till inkasso för indrivning.

Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten eller 14 dagars returrätt enligt Konsumentverkets rekommendationer.

Personuppgifter – Cookies – Datalagring (GDPR) – Sekretess

För att skapa en trygg köpupplevelse för dig som kund informeras du här om hur vi samlar in och bearbetar data. Vid godkännande av  våra köpvillkor godkänner du även vår Integritetspolicy. Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du vår användning av cookies i enlighet med våra villkor. Cookies är väldigt små textfiler som sparas på din hårddisk för att ge dig den bästa upplevelsen på sajten som bland annat visar tidigare besökta sidor snabbare.

Vid ett köp i vår webbutik så sparas kunders namn, adress, e-post samt telefonnummer. Vid köp med Klarna så sparas också personnummer. Kunders uppgifter sparas i en krypterad databas samt köp i vår kassa är krypterade med SSL kryptering. Önskar ni få era personuppgifter raderade efter ett köp i vår online kunddatabas så kontakta oss med en begäran via e-post. Personuppgifter sparas i ett år (1) efter köp för att underlätta framtida köp. Kunders personuppgifter lämnas aldrig ut till andra företag eller privata aktörer, exempel i reklamsyfte.

Vi på ESP.SE värnar om din personliga integritet och samlar inte in mer personuppgifter än nödvändigt. Vi strävar efter att hantera dina personuppgifter på bästa sätt och följer dataskyddsförordningen GDPR där reglerna för personuppgiftshantering finns reglerade. De personuppgifter vi samlar in, lagrar och bearbetar är enbart de uppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna hantera ditt köp, dvs. till syfte att kunna leverera dina produkter och ta emot din betalning. Syftet är vidare att eventuellt kunna hantera returer och reklamationer. Den rättsliga grunden för vår hantering av personuppgifter är därmed att vi behöver uppgifterna för att kunna fullgöra ett köpavtal mellan oss och dig som kund. Genom att dina personuppgifter finns sparade hos oss kan din order hanteras på ett smidigare sätt och vi kan på så sätt förbättra din köpupplevelse. Din IP-adress sparas i syfte att motverka bedrägerier.

Falskbeställningar

Det är olagligt att beställa i någon annans namn utan dennes vetskap och alla sådana typer av beställningar polisanmäls. IP-numret registreras vid alla köp.

Lagval

Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av köp- och leveransvillkoren ska avgöras i svensk domstol enligt svensk rätt, varvid Sundsvalls tingsrätt ska vara första instans.

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans. Övrig kommunicering sker vanligtvis via den e-postadress som du uppger vid beställning. Var noggrann med att uppge din e-postadress korrekt.

Force Majeure

Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilken ej kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att ägaren av SAFETYGEAR.SE befrias från sina förpliktelser att fullfölja ingångna avtal.